Efterord
Lars Mouwitz
Chapter from the book: von Schantz, U et al. 2018. De estetiska ämnenas didaktik: Utmaningar, processer och protester.
Chapter from the book: von Schantz, U et al. 2018. De estetiska ämnenas didaktik: Utmaningar, processer och protester.
Efterordet pekar på att föreliggande antologi i första hand bör ses som ett torg där olika intressen, perspektiv och synpunkter kan lyftas och komma till uttryck. Det övergripande syftet i efterordet blir då att visa på några olika perspektiv vad gäller estetiska lärprocessers roll i skola och lärarutbildning: Är det estetiska momentet bara ett smörjmedel, kan det berika andra ämnen, eller äger det rum i sin egen rätt som kunskapande verksamhet? Är det estetiska i första hand en motreaktion relativt språkets primat i utbildning och lärande? Kan en skrift som denna antologi ifrågasätta detta primat när den själv är textbunden? Och är inte estetisk verksamhet i första hand en praktik och inte en språkligt formulerad teori?
Mouwitz, L. 2018. Efterord. In: von Schantz, U et al (eds.), De estetiska ämnenas didaktik. Stockholm: Stockholm University Press. DOI: https://doi.org/10.16993/bap.p
This is an Open Access chapter distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 license (unless stated otherwise), which permits unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Copyright is retained by the author(s).
This book has been peer reviewed. See our Peer Review Policies for more information.
Published on Aug. 22, 2018