Mellan konst och kommers: Om modefotografiets retorik
Andrea Kollnitz
Chapter from the book: Petersson S. & Hedlin Hayden M. 2022. Semiotik: Teoretiska tillämpningar i konstvetenskap 3.
Chapter from the book: Petersson S. & Hedlin Hayden M. 2022. Semiotik: Teoretiska tillämpningar i konstvetenskap 3.
Modefotografiet har sedan dess uppkomst under sent 1800-tal spelat en ambivalent roll och debatterats i sin dubbla identitet som ett både konstnärligt, ofta avantgardistiskt, uttryck och ett kommersiellt medium inom en snabbt växande konsumtionsindustri. Utifrån frågan om hur denna dubbelidentitet syns och hanteras i konkreta bilder, prövar kapitlet semiotiska tolkningar av samtida svenskt modefotografi utifrån två valda redaktionella bilder av modefotografen Magnus Magnusson. I dialog med Roland Barthes texter om modets språk och representationer och främst hans bildsemiotiska tolkning av reklambilder i ”Bildens retorik” analyseras modefotografiets inneboende ambivalens. Hur förändras modefotografiets mening beroende på dess syften och kontext, hur fungerar redaktionella modebilder som, å ena sidan, fotografier med konstnärliga anspråk och, å andra sidan, kommersiella och strategiska bilder, både gällande betraktarens upplevelser och förståelse och fotografens val av uttrycksmedel och visuella koder?
Kollnitz, A. 2022. Mellan konst och kommers: Om modefotografiets retorik. In: Petersson S. & Hedlin Hayden M (eds.), Semiotik. Stockholm: Stockholm University Press. DOI: https://doi.org/10.16993/bbv.b
This is an Open Access chapter distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 license (unless stated otherwise), which permits unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Copyright is retained by the author(s).
This book has been peer reviewed. See our Peer Review Policies for more information.
Published on Aug. 16, 2022