Estetik tack! Estetisk kommunikation och konsten att lära
Ketil Thorgersen
Chapter from the book: von Schantz, U et al. 2018. De estetiska ämnenas didaktik: Utmaningar, processer och protester.
Chapter from the book: von Schantz, U et al. 2018. De estetiska ämnenas didaktik: Utmaningar, processer och protester.
Estetisk kommunikation lyfts fram som filosofiskt, ämnesdidaktisk didaktisk kategori i detta kapitel. Kapitlet presenterar ett ramverk för ämnesdidaktiska innehållsdiskussioner genom en modell för medvetande och aktion där estetisk verksamhet betraktas som kommunikativa handlingar som erbjuder holistisk rekonstruktion av människans världsbild.
De medvetandeformer som lyfts fram är:
Dessa är sammanflätade. Faktorer som inverkar på medvetandedimensionerna är deltagarnas förväntningar, deras drivkrafter i kommunikation och varje enskilds erfarenheter.
Thorgersen, K. 2018. Estetik tack! Estetisk kommunikation och konsten att lära. In: von Schantz, U et al (eds.), De estetiska ämnenas didaktik. Stockholm: Stockholm University Press. DOI: https://doi.org/10.16993/bap.a
This is an Open Access chapter distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 license (unless stated otherwise), which permits unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Copyright is retained by the author(s).
This book has been peer reviewed. See our Peer Review Policies for more information.
Published on Aug. 22, 2018