Vilken roll läsning och skönlitteratur kan spela i undervisningen är en fråga som har fått alltmer utrymme i den offentliga skoldebatten. Mot denna bakgrund presenteras här en rad kritiska bidrag från det litteraturdidaktiska forskningsfältet – från arbetet i förskolan och grundskolan till undervisningen på gymnasiet och universitetet.
Volymen bygger på Litteraturdidaktiskt nätverks (LDN) konferens 2021 med temat ”Litteraturdidaktik och känslor”. Konferensen inbjöd till utforskande av litteraturdidaktikens olika och möjliga känslomässiga ingångar under fyra huvudområden: Berättande och medier: kognitiva och emotionella utmaningar, Klassrumspraktiker: elevers engagemang under litteraturarbetet, Litterär gestaltning, litterär stämning samt Läsning, undervisning och utbildning. Konferensen visade på stor metodologisk och teoretisk mångfald, med frågeställningar som: hur motverkas och överbryggas på bästa sätt motsättningar mellan faktaorienterade kontra upplevelseorienterade läsarter, känslors roll som kreativ drivkraft för såväl skrivande som läsande och hur vi didaktiskt kan arbeta med skönlitteraturens gestaltningar av känslor i skolan och högskolan. Vad händer om vi aktualiserar känslornas betydelse i relation till de didaktiska frågorna vad, vem, hur, när och varför?
Boken vänder sig till forskare och lärare och alla andra som är intresserade av vilka roller litteraturen spelar och kan spela i undervisning.
***
This collection of articles contains some of the highlights from the conference “Literature didactics and Feelings,” organised by Kristianstad University for the Literature Didactics Network (LDN) in 2021. The articles approach the hows and whys of teaching literature and emotion in school and in higher education. From young readers’ responses to reading and writing short stories, poetry, and fanfiction, to teachers’ struggles and opportunities when it comes to working with emotional responses—and the lack thereof—in the literary classroom, these articles engage with current theories of reception and engagement. The conference proceedings problematise the often dichotomous relationship between “emotion” and “logic” in an attempt to contribute to a nuanced discussion of emotional and cognitive processes in the reading and teaching of literature.
Book Details
Specialpedagogik som politik och praktik handlar om den svenska skolans speciallärar- och specialpedagogprofessioner från 1980-talet fram till 2020-talet. Boken syftar till att belysa orsaker till att vi har två professioner med specialpedagogisk inriktning samt att utifrån ett vetenskapligt perspektiv förtydliga specialpedagogers och speciallärares roll i svensk skola.
Boken ingår i forskningsprojektet From Salamanca to PISA, finansierat av Vetenskapsrådet. Dess centrala delar bygger på empiriskt material, insamlat inom ramen för speciallärar- och specialpedagogstudenters examensarbeten. Studenternas bidrag är resultatet av ett möte mellan akademiska och praktiska erfarenheter som breddar och fördjupar förståelsen för specialpedagogisk verksamhet i såväl politik som praktik.
Book DetailsThis book is the first comprehensive introduction to the extraordinarily complex comics culture of Taiwan, where, under martial law, mainland Chinese traditions of political cartoons and popular “picture book” existed side by side with pirated and often obscured Japanese manga. Taking a media-historical perspective, the book traces the changes in comics’ cultural, symbolic, and economic capital. It considers publication formats, distribution channels, and stylistic conventions, analyzes the official discourse through government documents and newspaper articles, and scrutinizes the censorship system.
Book Details
This book is aimed at researchers, students, and practitioners interested in how the voices of experts have been conveyed in the public sphere during the early waves of the COVID-19 pandemic. Beyond controversies over the selection of these experts by governments or the media, the book draws on methodologies from discourse analysis, media studies, political science, sociology, and social psychology to compare the role that experts played in justifying unpopular political decisions. Several configurations have emerged, including politically contested systems with medical heroes, bureaucratized systems with a super-reference expert, or more collegiate forms of committees tasked with providing political leaders with the necessary reports to justify political decisions.
Book Details
Peter Artedi of Sweden, the 'Father of Ichthyology', on his death in 1735, only 30 years old, left behind one major manuscript on Ichthyology and three minor ones on Fishes and Mammals. This work attempts to bring together in two volumes all that is known about his life and works. Volume I offers a chronicle of his life and his ardent interest in the study of fishes and mammals, recounting his early upbringing his school days, his ten years at Uppsala University, his time in England, his life and work in Holland, and ending with his untimely death by drowning in an Amsterdam canal. In this volume his three smaller works are offered in Latin editions with English translations, and analysed in light of present-day knowledge. Volume II will offer an English translation of his Ichthyologia sive opera omnia de piscibus, Leiden 1738.
Book DetailsIndo-European Interfaces investigates aspects of the early Indo-European society from a range of perspectives, including archaeology, linguistics and comparative mythology. The book presents new research within these fields aimed at the general reader and specialist alike.
Book Details
Léxico y semántica es un libro de 10 capítulos que exploran el léxico y sus vertebraciones semánticas desde varias perspectivas.
El léxico es el armazón de la lengua. Constituye los ladrillos con los cuales se construyen las oraciones, llamadas en las últimas décadas enunciados, desde los enfoques pragmáticos.
La lengua es un constructo formado por varias unidades como si fuera una pared de piedra. Sin embargo, debe tenerse en cuenta que la heterogeneidad y el carácter multiforme es más propio de los constructos lingüísticos que de las construcciones arquitectónicas. Hasta ahora no se pueden formalizar del todo matemáticamente. En ambos casos se trata de unidades, ladrillos y piedras que se ponen unas junto a otras aplicando unas reglas químicas y físicas. Eso es morfológicas y sintácticas para dar un aspecto general significativo. Tanto en un caso como en otro hay elementos que unen cada pieza a otra y las cementan: las preposiciones, conjunciones y todo tipo de marcadores del discurso entran en esta tipología. Ahora bien, más que en el ámbito de la construcción, las piezas, piedras y ladrillos, pueden ser o de canteras internas o de procedencia extranjera. En esto, menos en el ámbito de la albañilería que en los constructos lingüísticos.
Book DetailsFörmågan att analysera, historisera och granska bilder och bildflöden kan idag inte överskattas. Men hur är det möjligt att förhålla sig analytiskt till de samtida och historiska visuella kulturer som ofta utmärks av en påtaglig spretighet? Inom visuella kulturstudier kan de empiriska möjligheterna tillåtas förbli många, givet att det framför allt är frågorna – snarare än ett på förhand givet material – som driver analysen framåt. Den här boken vänder sig till dig som vill fördjupa och utveckla dina kunskaper om bilder och visuell kommunikation. Genom empiriskt välförankrade texter ger boken analytiska redskap för att undersöka hur bilder har varit och är en del av att skapa, förmedla och befästa kunskap och erfarenheter, liksom hur bilder kan ge uttryck för värderingar, ideologier och estetiska normer.
Book DetailsWhen it comes to Canadian studies, one can wonder whether researchers are not participating in the nation-brand competition. These studies were designed to project the image of a nation under construction. However, the points of view on Canada play a major role in the circulation of narrative spaces. From the perspective of the Baltic and Nordic countries, Canada remains a country of the shared North, and the aim of this book is to describe the contours of a transnordic narrative, highlighting texts, images and cultural objects specific to this biocultural region.
Book DetailsThis volume studies emerging populism in Europe and Latin America, including Italy, France, Spain and Brazil. These countries share cultural similarities in terms of religion, language, and norms due to their Romance-speaking background. Being Mediterranean countries (with the exception of Brazil), some common political concerns such as overseas immigration, deindustrialization and globalization have given rise to populist movements, which motivates the study of their expressions in the politics and the media. Brazil, though outside Europe, shares many of the above-mentioned values and issues, offering a unique Lusophonic and Latin American perspective on populism, driven by disparities, strong leaders, and corruption. The chapters analyze the strategies of populist leaders and the role of social media in spreading information and disinformation and provide an overview of emerging populism and its interaction with social media.
Book Details