De|matematisering i kapitalismens tidsålder – Att återerövra den kritiska distansen
Hauke Straehler-Pohl
Chapter from the book: Valero, P et al. 2022. Matematikundervisningens sociopolitiska utmaningar.
Chapter from the book: Valero, P et al. 2022. Matematikundervisningens sociopolitiska utmaningar.
Detta kapitel utgår från ett etiskt dilemma som skapats av vår tids tekniska utveckling. Dilemmat handlar om den dialektiska rörelsen mellan att å ena sidan se och förstå omvärldsproblem i matematiska termer, så kallad matematisering, och å andra sidan att matematiska processer blir osynliga, t.ex. i algoritmer som styr olika datorbaserade tjänster som bokningssystem eller datingsidor —så kallad dematematisering. Jag förstår denna rörelse som ett socialt fenomen och en utmaning för samhället. I kapitlet diskuteras denna dialektiska rörelse, de|matematisering, i relation till begrepp baserade på kritisk teori och som utvecklats inom matematikdidaktiken. En analys av media och reklamkampanjer, samt en sociologisk analys av dating-webbsidor, tyder på att en förskjutning ägt rum i fråga om de|matematisering och dess ideologiska inramning. Avsikten är att möjliggöra en ökad förståelse för samspelet mellan de|matematisering och senkapitalismens politiska ekonomi. Artikeln avslutas med att författaren ger ett förslag till hur artikelns slutsatser kan bidra till en vidareutveckling av matematikundervisningen som på ett kritiskt sätt speglar dess roll i samhället.
Straehler-Pohl, H. 2022. De|matematisering i kapitalismens tidsålder – Att återerövra den kritiska distansen. In: Valero, P et al (eds.), Matematikundervisningens sociopolitiska utmaningar. Stockholm: Stockholm University Press. DOI: https://doi.org/10.16993/bcc.l
This is an Open Access chapter distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 license (unless stated otherwise), which permits unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Copyright is retained by the author(s).
This book has been peer reviewed. See our Peer Review Policies for more information.
Published on Dec. 20, 2022