Sociopolitiska perspektiv i och på matematikdidaktik
Lisa Björklund Boistrup, Iben Maj Christiansen, Eva Norén, Paola Valero
Chapter from the book: Valero, P et al. 2022. Matematikundervisningens sociopolitiska utmaningar.
Chapter from the book: Valero, P et al. 2022. Matematikundervisningens sociopolitiska utmaningar.
Detta inledande kapitel lyfter fram nya trender inom sociopolitisk forskning i matematikdidaktik. Den matematikundervisning som pågår i klassrum är alltid sammanflätad med olika samhälleliga fenomen, så som social kontext, normer och styrdokument, men också kollegor och media. Centrala problemställningar och forskningslitteratur i de sociopolitiska studierna i matematikdidaktik presenteras. Detta fungerar som en bakgrund för tematiseringen av boken och dess kapitel.
Boistrup, L et al. 2022. Sociopolitiska perspektiv i och på matematikdidaktik. In: Valero, P et al (eds.), Matematikundervisningens sociopolitiska utmaningar. Stockholm: Stockholm University Press. DOI: https://doi.org/10.16993/bcc.b
This is an Open Access chapter distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 license (unless stated otherwise), which permits unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Copyright is retained by the author(s).
This book has been peer reviewed. See our Peer Review Policies for more information.
Published on Dec. 20, 2022