Ett systemteoretiskt perspektiv på skolan och dess specialprofessioner
Wieland Wermke
Chapter from the book: Wermke, W et al. 2024. Specialpedagogik som politik och praktik: Specialpedagogiska professioner i den svenska skolan sedan 1980.
Chapter from the book: Wermke, W et al. 2024. Specialpedagogik som politik och praktik: Specialpedagogiska professioner i den svenska skolan sedan 1980.
Den tyske sociologen Niklas Luhmanns teoretiska förståelse av sociala system tillämpas för att förklara och förstå förhållandet mellan pedagogiska professioner och de organisationer de är verksamma i.
Wermke, W. 2024. Ett systemteoretiskt perspektiv på skolan och dess specialprofessioner. In: Wermke, W et al (eds.), Specialpedagogik som politik och praktik. Stockholm: Stockholm University Press. DOI: https://doi.org/10.16993/bcq.d
This is an Open Access chapter distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 license (unless stated otherwise), which permits unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Copyright is retained by the author(s).
This book has been peer reviewed. See our Peer Review Policies for more information.
Published on Dec. 17, 2024