• Part of
    Ubiquity Network logo
    Contact us Submit a book proposal

    Read Chapter
  • No readable formats available
  • Vrede. Om att fångas av en stämning

    Jonas Asklund

    Chapter from the book: Ahlin, L et al. 2024. Litteraturdidaktik och känslor: Litteraturdidaktisk nätverkskonferens 2021.

     Download
    Buy Paperback

    Jonas Asklunds artikel ”Vrede. Om att fångas av en stämning” handlar om de möjligheter som erbjuds när litteratursamtalen i klassrummet tar fasta på läsarens inledande känslomässiga reaktioner under läsningen. Syftet med studien är att visa hur sådana svåra känslor som upplevd irritation, beklämdhet och utmattning kan göras didaktiskt relevanta om litteratursamtalets deltagare får sätta dem i relation till de gestaltade människornas livsöden, berättelsens bärande tema och sättet att framställa den på. Det teoretiska ramverk som används i studien är responsteoretiskt med särskilt fokus på litterära texters förmåga att styra läsarens emotionella och kognitiva upplevelser (Felski, 2020). En diskussion förs även om läsarens förhållande till texten, författaren och den egna livsvärlden med hjälp av begreppet läsart (Tengberg, 2011). Materialet i studien utgörs av von Mickwitz kortprosaskiss ”Mässling” (1886). Med närläsningen som metod görs gällande att författarens val av berättarperspektiv, typ av fokalisering och form av genre kan sättas i samband med den starkt samhällskritiska tendensen i skönlitteraturen under 1880-talet. Den litteraturdidaktiska slutsats som dras är att läsarnas känslor av obehag bör bejakas när läraren söker en ingång in i litteratursamtalet.

    Disciplines:

    Didaktik Litteratur 

    Keywords:

    litteraturdidaktik 

    Chapter Metrics:

    How to cite this chapter
    Asklund, J. 2024. Vrede. Om att fångas av en stämning. In: Ahlin, L et al (eds.), Litteraturdidaktik och känslor. Stockholm: Stockholm University Press. DOI: https://doi.org/10.16993/bcr.c
    License

    This is an Open Access chapter distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 license (unless stated otherwise), which permits unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Copyright is retained by the author(s).

    Peer Review Information

    This book has been peer reviewed. See our Peer Review Policies for more information.

    Additional Information

    Published on Dec. 19, 2024

    DOI
    https://doi.org/10.16993/bcr.c


    comments powered by Disqus