• Part of
    Ubiquity Network logo
    Contact us Submit a book proposal

    Read Chapter
  • No readable formats available
  • ”Vi får möta hindren tillsammans”: en studie om vad svensklärare i årskurs 7–9 säger att de gör för att främja engagemang bland sina elever vid fiktionsläsning

    Maria Helming Gustavsson

    Chapter from the book: Ahlin, L et al. 2024. Litteraturdidaktik och känslor: Litteraturdidaktisk nätverkskonferens 2021.

     Download
    Buy Paperback

    ”’Vi får möta hindren tillsammans’: en studie om vad svensklärare i årskurs 7–9 säger att de gör för att främja engagemang bland sina elever vid fiktionsläsning” intresserar sig för denna fråga i perspektivet fiktionsläsning och presenterar en undersökning med just detta som fokus, det vill säga, frågan om vad lärare gör för att elever ska uppleva sig engagerade vid läsning av fiktion utreds. Maria Helming Gustavsson ger oss via en intervjustudie en inblick i fem lärares resonemang om arbetet utifrån sina klassrumspraktiker. Intervjumaterialet har därefter analyserats tematiskt viket har lett till en tematisering av lärarnas utsagor som tillitsfulla relationer, trygghet, samarbete och olika aspekter av lärarens betydelse för till exempel arbetets organisering och val av litteratur.

    Disciplines:

    Didaktik Litteratur 

    Keywords:

    litteraturdidaktik 

    Chapter Metrics:

    How to cite this chapter
    Helming Gustavsson, M. 2024. ”Vi får möta hindren tillsammans”: en studie om vad svensklärare i årskurs 7–9 säger att de gör för att främja engagemang bland sina elever vid fiktionsläsning. In: Ahlin, L et al (eds.), Litteraturdidaktik och känslor. Stockholm: Stockholm University Press. DOI: https://doi.org/10.16993/bcr.f
    License

    This is an Open Access chapter distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 license (unless stated otherwise), which permits unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Copyright is retained by the author(s).

    Peer Review Information

    This book has been peer reviewed. See our Peer Review Policies for more information.

    Additional Information

    Published on Dec. 19, 2024

    DOI
    https://doi.org/10.16993/bcr.f


    comments powered by Disqus