Shared Reading i skolan – läsning på andra villkor?
Catarina Economou, Eva Bringéus
Chapter from the book: Ahlin, L et al. 2024. Litteraturdidaktik och känslor: Litteraturdidaktisk nätverkskonferens 2021.
Chapter from the book: Ahlin, L et al. 2024. Litteraturdidaktik och känslor: Litteraturdidaktisk nätverkskonferens 2021.
Catarina Economou och Eva Bringéus redovisar i ”Shared Reading i skolan – läsning på andra villkor?” en studie där de undersöker hur läsning med elever inspirerad av metoden Shared Reading kan bidra till dessa elevers läsintresse. Studien syftar till att belysa läsecirkelns möjlighet att utveckla läsengagemang och undersöka hur en grupp elever läser och möter varandra i och genom litterära texter. Därutöver jämför de också elevers uppfattning om läsecirkelns metod, inspirerad av Shared Reading, med uppfattningen om den litteraturundervisning de möter i skolan. Det teoretiska ramverket och de analytiska begreppen utgörs av andraspråksforskaren Cummins identitetsutvecklande interpersonal space (2001), litteraturreceptionsforskaren McCormicks repertoarbegreppsmodell (1994) samt litteraturpedagogen Tengbergs läsartsbegrepp (2011). Studiens resultat visar på Shared Reading som en möjlig läsfrämjande väg till läsengagemang. Samtalen om litteratur skiljer sig här på flera andra sätt från den skönlitterära skolläsning som eleverna i intervjuerna beskriver som en uppgiftskultur där de läser och svarar på frågor. Eleverna rör sig fritt i samtalen både mellan sina egna och textens allmänna och litterära repertoarer och mellan olika läsarter och utforskar på så sätt texterna tillsammans. Ju längre in i samtalen de kommer, desto större utrymme och betydelse får den känslomässiga reaktionen, som därmed både bidrar till och utgör en stor del av själva engagemanget.
Economou C. & Bringéus E. 2024. Shared Reading i skolan – läsning på andra villkor?. In: Ahlin, L et al (eds.), Litteraturdidaktik och känslor. Stockholm: Stockholm University Press. DOI: https://doi.org/10.16993/bcr.h
This is an Open Access chapter distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 license (unless stated otherwise), which permits unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Copyright is retained by the author(s).
This book has been peer reviewed. See our Peer Review Policies for more information.
Published on Dec. 19, 2024