Onkel Toms stuga på litteraturlistan? Engagerade studenter och bruket av litteraturhistorien
Åsa Arping
Chapter from the book: Ahlin, L et al. 2024. Litteraturdidaktik och känslor: Litteraturdidaktisk nätverkskonferens 2021.
Chapter from the book: Ahlin, L et al. 2024. Litteraturdidaktik och känslor: Litteraturdidaktisk nätverkskonferens 2021.
Åsa Arpings artikel ”Onkel Toms stuga på litteraturlistan? Engagerade studenters bruk av litteraturhistorien” kretsar kring föränderliga praktiker inom litteraturhistorieundervisningen, med utgångspunkt i den affektiva vändningen och författarens egna erfarenheter av att diskutera Harriet Beecher Stowes storsäljare i en studentgrupp utifrån en rak fråga: bör ett verk som detta ingå i undervisningen om 1800-talsromanen – varför, eller varför inte? Författaren beskriver att oavsett vilken inställning studenterna hade till frågan utmynnade diskussionen i en provkarta på olika sätt att använda litteraturhistorien: för att komma närmare historiska skeenden, förstå litteraturens och läsningens betydelse i olika tider och sammanhang, eller synliggöra aktuella frågor om etik och medansvar, rasism och triggervarningar. Genom att placera dessa argument i dialog med Rita Felskis begreppsapparat kring engagerad läsning, särskilt i Uses of Literature (2008) och Hooked: Art and Attachment (2020), argumenterar författaren för att universitetslärare bör ta fasta på de ofta starka känslor som litteratur i bästa fall väcker bland studenter; ett engagemang som i sin tur kan ge nya insikter i skönlitteraturens föränderliga funktion – såväl i utbildningssammanhang och samhällsdebatt som i människors vardag. Frågan är hur vi kan ge plats åt studenternas olikartade, och ofta kolliderande åsikter, utan att fastna i polarisering, och hur kan en omstridd klassiker som Onkel Toms stuga få ny relevans i ett föränderligt utbildningslandskap?
Arping, Å. 2024. Onkel Toms stuga på litteraturlistan? Engagerade studenter och bruket av litteraturhistorien. In: Ahlin, L et al (eds.), Litteraturdidaktik och känslor. Stockholm: Stockholm University Press. DOI: https://doi.org/10.16993/bcr.j
This is an Open Access chapter distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 license (unless stated otherwise), which permits unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Copyright is retained by the author(s).
This book has been peer reviewed. See our Peer Review Policies for more information.
Published on Dec. 19, 2024