• Part of
    Ubiquity Network logo
    Contact us Submit a book proposal

    Read Chapter
  • No readable formats available
  • ”Vi snakker bare litt om porno”. Multimodal och platsorienterad analys av rumsligt gestaltade affekter i Sesam Sesam av Gro Dahle och Kaia Dahle Nyhus

    Christoffer Dahl, Anna Smedberg Bondesson

    Chapter from the book: Ahlin, L et al. 2024. Litteraturdidaktik och känslor: Litteraturdidaktisk nätverkskonferens 2021.

     Download
    Buy Paperback

    Artikeln ”’Vi snakker bare litt om porno’. Multimodal och platsorienterad analys av rumsligt gestaltade affekter i Sesam Sesam av Gro Dahle och Kaia Dahle Nyhus” av Christoffer Dahl och Anna Smedberg Bondesson undersöker en bilderbok som skildrar pojken Al som blir upptäckt av sin mamma när han tittar på pornografi på nätet och deras samtal efteråt. Ämnet är känsloladdat och författarnas syfte är att analysera och diskutera hur såväl affekterna som den känsla av trygghet och gemenskap som möjliggör att samma affekter kan reglereras gestaltas i Sesam Sesam (2017). Analysen grundar sig på sociosemiotik (Kress & van Leeuwen 2006) samt platsteori (Bachtin, 1991; Foucault, 2008) och ger vid handen hur olika affekter i Tomkins (1995) definition, såsom glädje, nyfikenhet, förvåning, ilska, avsmak, sorg, rädsla och skam, tar sig både visuella och rumsliga uttryck. Den tar även upp de svårigheter och möjligheter som en diskussion om kontroversiella ämnen rymmer. En slutsats är att undersökningen ger en fingervisning om att en känslomässigt utmanande bilderbok, en challenging picturebook, som Sesam Sesam både till form och innehåll rymmer en komplexitet och kreativitet som lärare och elever kan utforska tillsammans i klassrummet.

    Disciplines:

    Didaktik Litteratur 

    Keywords:

    litteraturdidaktik 

    Chapter Metrics:

    How to cite this chapter
    Dahl C. & Smedberg Bondesson A. 2024. ”Vi snakker bare litt om porno”. Multimodal och platsorienterad analys av rumsligt gestaltade affekter i Sesam Sesam av Gro Dahle och Kaia Dahle Nyhus. In: Ahlin, L et al (eds.), Litteraturdidaktik och känslor. Stockholm: Stockholm University Press. DOI: https://doi.org/10.16993/bcr.l
    License

    This is an Open Access chapter distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 license (unless stated otherwise), which permits unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Copyright is retained by the author(s).

    Peer Review Information

    This book has been peer reviewed. See our Peer Review Policies for more information.

    Additional Information

    Published on Dec. 19, 2024

    DOI
    https://doi.org/10.16993/bcr.l


    comments powered by Disqus