• Part of
    Ubiquity Network logo
    Contact us Submit a book proposal

    Read Chapter
  • No readable formats available
  • Att berätta utanför ramarna: Känslor och transmedialt berättande som litteraturdidaktisk resurs

    Anette Svensson, Jenny Malmqvist

    Chapter from the book: Ahlin, L et al. 2024. Litteraturdidaktik och känslor: Litteraturdidaktisk nätverkskonferens 2021.

     Download
    Buy Paperback

    Anette Svensson och Jenny Malmqvist, författarna till ”Berätta utanför ramarna: Känslor och transmedialt berättande som litteraturdidaktisk resurs”, gör en närläsning av specialnumret Bamse: Nina i knipa som är en del i Pressbyråns lässtimulerande samarbetsprojekt. Numret består bland annat av John Ajvide Lindqvists novell ”Nina i knipa” (2018), som är en omarbetning av serien med samma namn från 2006 och av en tävlingsuppgift där läsarskribenten, med hjälp av Ajvide Lindqvists exempel, ska skriva en novell baserad på serien ”Bamse och den stora höststormen” (1973). Syftet är att undersöka hur transmedialt berättande används för att aktivera kognitiva och emotionella resurser och därigenom utveckla barns och ungas berättelseförståelse och berättarförmåga. Det teoretiska ramverket kombinerar transmedialt berättande (Jenkins, 1992), litterär kompetens (Torell, 2002) och emotionell läsning (Felski, 2020) med Genettes teorier om paratexter. Analysen visar att läsar-skribenten uppmanas att använda både kognitiva resurser, när denna ska imitera Ajvide Lindqvists skrivprocess, och emotionella resurser, för att kunna relatera till karaktärernas situation. Studien visar att numret med dess transmediala ansats fungerar som en litteraturdidaktisk resurs och gör anspråk på att utgöra en demokratisk kraft för att stimulera unga människors läsande och skrivande.

    Disciplines:

    Didaktik Litteratur 

    Keywords:

    litteraturdidaktik 

    Chapter Metrics:

    How to cite this chapter
    Svensson A. & Malmqvist J. 2024. Att berätta utanför ramarna: Känslor och transmedialt berättande som litteraturdidaktisk resurs. In: Ahlin, L et al (eds.), Litteraturdidaktik och känslor. Stockholm: Stockholm University Press. DOI: https://doi.org/10.16993/bcr.m
    License

    This is an Open Access chapter distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 license (unless stated otherwise), which permits unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Copyright is retained by the author(s).

    Peer Review Information

    This book has been peer reviewed. See our Peer Review Policies for more information.

    Additional Information

    Published on Dec. 19, 2024

    DOI
    https://doi.org/10.16993/bcr.m


    comments powered by Disqus