• Part of
    Ubiquity Network logo
    Contact us Submit a book proposal

    Read Chapter
  • No readable formats available
  • ”Ge allt!” Feministiska tecknade serier och känslor i gymnasiet

    Anna Nordenstam

    Chapter from the book: Ahlin, L et al. 2024. Litteraturdidaktik och känslor: Litteraturdidaktisk nätverkskonferens 2021.

     Download
    Buy Paperback

    Anna Nordenstams ”Feministiska tecknade serier och känslor i gymnasiet” handlar om hur feministiska svenska serier för unga och vuxna kan ingå i litteraturundervisningen på gymnasiet. Det empiriska materialet utgörs av gymnasieelever på IB-programmets litteraturkurs och deras respons på ett urval av serier som utmanar dominerande normer: Susanne Fredelius ”Mensvärk” (2014) om mensvärk, Elias Ericsons ”Åror” (2013) om att vara trans, Ellen Ekmans ”Lilla Berlin”-serie om klimatförändring (2019) och Sara Granérs enruting (2012) om jämställdhet. Med hjälp av bland annat Sara Ahmeds teorier om känslor, semiotik (Groensteen, 2007) samt ironi och satir (Meijer Drees & de Leeuw, 2015) konstaterar Nordenstam att elevernas respons rymmer både positiva och negativa känslouttryck som medkänsla, glädje och frustration, men att de har svårare att uppfatta ironin i de samhällskritiska serierna. En slutsats är att de feministiska serierna ger goda förutsättningar till fruktbara analyser av hur känslouttryck kan gestaltas i text och bild och att gymnasieeleverna därigenom kan ”lära om och med serier om känslor”.

    Disciplines:

    Didaktik Litteratur 

    Keywords:

    litteraturdidaktik 

    Chapter Metrics:

    How to cite this chapter
    Nordenstam, A. 2024. ”Ge allt!” Feministiska tecknade serier och känslor i gymnasiet. In: Ahlin, L et al (eds.), Litteraturdidaktik och känslor. Stockholm: Stockholm University Press. DOI: https://doi.org/10.16993/bcr.n
    License

    This is an Open Access chapter distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 license (unless stated otherwise), which permits unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Copyright is retained by the author(s).

    Peer Review Information

    This book has been peer reviewed. See our Peer Review Policies for more information.

    Additional Information

    Published on Dec. 19, 2024

    DOI
    https://doi.org/10.16993/bcr.n


    comments powered by Disqus