”Ge allt!” Feministiska tecknade serier och känslor i gymnasiet
Anna Nordenstam
Chapter from the book: Ahlin, L et al. 2024. Litteraturdidaktik och känslor: Litteraturdidaktisk nätverkskonferens 2021.
Chapter from the book: Ahlin, L et al. 2024. Litteraturdidaktik och känslor: Litteraturdidaktisk nätverkskonferens 2021.
Anna Nordenstams ”Feministiska tecknade serier och känslor i gymnasiet” handlar om hur feministiska svenska serier för unga och vuxna kan ingå i litteraturundervisningen på gymnasiet. Det empiriska materialet utgörs av gymnasieelever på IB-programmets litteraturkurs och deras respons på ett urval av serier som utmanar dominerande normer: Susanne Fredelius ”Mensvärk” (2014) om mensvärk, Elias Ericsons ”Åror” (2013) om att vara trans, Ellen Ekmans ”Lilla Berlin”-serie om klimatförändring (2019) och Sara Granérs enruting (2012) om jämställdhet. Med hjälp av bland annat Sara Ahmeds teorier om känslor, semiotik (Groensteen, 2007) samt ironi och satir (Meijer Drees & de Leeuw, 2015) konstaterar Nordenstam att elevernas respons rymmer både positiva och negativa känslouttryck som medkänsla, glädje och frustration, men att de har svårare att uppfatta ironin i de samhällskritiska serierna. En slutsats är att de feministiska serierna ger goda förutsättningar till fruktbara analyser av hur känslouttryck kan gestaltas i text och bild och att gymnasieeleverna därigenom kan ”lära om och med serier om känslor”.
Nordenstam, A. 2024. ”Ge allt!” Feministiska tecknade serier och känslor i gymnasiet. In: Ahlin, L et al (eds.), Litteraturdidaktik och känslor. Stockholm: Stockholm University Press. DOI: https://doi.org/10.16993/bcr.n
This is an Open Access chapter distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 license (unless stated otherwise), which permits unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Copyright is retained by the author(s).
This book has been peer reviewed. See our Peer Review Policies for more information.
Published on Dec. 19, 2024