• Part of
    Ubiquity Network logo
    Contact us Submit a book proposal

    Read Chapter
  • No readable formats available
  • ”Jag skulle vilja att nånting hände” – ett lärararbetslag om tio minuters läsning varje lektion

    Björn Bradling

    Chapter from the book: Ahlin, L et al. 2024. Litteraturdidaktik och känslor: Litteraturdidaktisk nätverkskonferens 2021.

     Download
    Buy Paperback

    I Björn Bradlings artikel ”’Jag skulle vilja att nånting hände’– ett lärararbetslag om tio minuters läsning varje lektion” utforskas lärares röster, i det här fallet om erfarenheter från ett läsfrämjande projekt. Bradling har genom fokusgruppsamtal som del av participatory research utvärderat projektet på nära håll. Genom att i samtalen tillsammans återvända till projektet ges lärarna möjlighet att delvis distansera sig för att tydligare se möjligheter och dilemman. Den intressanta frågan om syftet med läsningen diskuteras, och åsikter om läslust och läsnytta lyfts fram tillsammans med de fördelar som lärarna ser med projektet. Även i denna artikel lyfts frågan om elevers engagemang för läsning fram, här som en av de utmaningar som lärarna identifierar i sina strävanden efter transformativa tecken.

    Disciplines:

    Didaktik Litteratur 

    Keywords:

    litteraturdidaktik 

    Chapter Metrics:

    How to cite this chapter
    Bradling, B. 2024. ”Jag skulle vilja att nånting hände” – ett lärararbetslag om tio minuters läsning varje lektion. In: Ahlin, L et al (eds.), Litteraturdidaktik och känslor. Stockholm: Stockholm University Press. DOI: https://doi.org/10.16993/bcr.g
    License

    This is an Open Access chapter distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 license (unless stated otherwise), which permits unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Copyright is retained by the author(s).

    Peer Review Information

    This book has been peer reviewed. See our Peer Review Policies for more information.

    Additional Information

    Published on Dec. 19, 2024

    DOI
    https://doi.org/10.16993/bcr.g


    comments powered by Disqus