Läsa, skriva, känna – gymnasieelevers tankar om fanfiction i litteraturundervisningen
Affiliation: Jönköping University, SE
Close
Affiliation: Linköpings universitet, SE
Close
Affiliation: Linköpings universitet, SE
Close
Chapter from the book: Ahlin, L et al. 2024. Litteraturdidaktik och känslor: Litteraturdidaktisk nätverkskonferens 2021.
I artikeln ”Läsa, skriva, känna – gymnasieelevers tankar om fanfiction i undervisningen” av Jenny Malmqvist, Ann-Sofie Persson och Maria Strääf undersöks vilken betydelse som skrivande och läsande av fanfiction kan få för gymnasiets litteraturundervisning i en tid då skönlitteraturen allt oftare måste konkurrera med andra medier. Inom ramarna för en pilotundersökning belyses här gymnasieelevers såväl affektiva som kritiska bruk av fanfiction i syfte att undersöka genrens litteraturdidaktiska potential. Den teoretiska bakgrunden utgörs av genreteori (Jenkins, 2013), litteraturdidaktisk teori (Langer, 2011) och responsteori med särskild tonvikt på begreppet affective community (Wilson, 2016). Det empiriska materialet i studien är inhämtat med hjälp av enkäter och ett antal semistrukturerade intervjuer med gymnasielever. Resultatet av studien tyder på att deltagarna uppfattar läsande och skrivande av fanfiction som en mycket kreativ aktivitet som innefattar såväl kritisk analys av genredrag, berättarteknik och karaktärsgestaltning som ett mer känslomässigt engagemang. I den analys som författarna gör visar sig föreställningsvärldar (Langer, 2011) vara ett fruktbart begrepp för att beskriva elevernas kognitiva och emotionella rörelser mellan olika texter. Den avslutande diskussionen rör det litteraturdidaktiska värdet av fanfiction när eleverna vittnar om engagemang och kreativitet under skrivarbetet men också resonerar om hur det eventuellt ska bedömas av läraren.