• Part of
    Ubiquity Network logo
    Contact us Submit a book proposal

    Read Chapter
  • No readable formats available
  • Läsa, skriva, känna – gymnasieelevers tankar om fanfiction i litteraturundervisningen

    Jenny Malmqvist, Ann-Sofie Persson, Maria Strääf

    Chapter from the book: Ahlin, L et al. 2024. Litteraturdidaktik och känslor: Litteraturdidaktisk nätverkskonferens 2021.

     Download
    Buy Paperback

    I artikeln ”Läsa, skriva, känna – gymnasieelevers tankar om fanfiction i undervisningen” av Jenny Malmqvist, Ann-Sofie Persson och Maria Strääf undersöks vilken betydelse som skrivande och läsande av fanfiction kan få för gymnasiets litteraturundervisning i en tid då skönlitteraturen allt oftare måste konkurrera med andra medier. Inom ramarna för en pilotundersökning belyses här gymnasieelevers såväl affektiva som kritiska bruk av fanfiction i syfte att undersöka genrens litteraturdidaktiska potential. Den teoretiska bakgrunden utgörs av genreteori (Jenkins, 2013), litteraturdidaktisk teori (Langer, 2011) och responsteori med särskild tonvikt på begreppet affective community (Wilson, 2016). Det empiriska materialet i studien är inhämtat med hjälp av enkäter och ett antal semistrukturerade intervjuer med gymnasielever. Resultatet av studien tyder på att deltagarna uppfattar läsande och skrivande av fanfiction som en mycket kreativ aktivitet som innefattar såväl kritisk analys av genredrag, berättarteknik och karaktärsgestaltning som ett mer känslomässigt engagemang. I den analys som författarna gör visar sig föreställningsvärldar (Langer, 2011) vara ett fruktbart begrepp för att beskriva elevernas kognitiva och emotionella rörelser mellan olika texter. Den avslutande diskussionen rör det litteraturdidaktiska värdet av fanfiction när eleverna vittnar om engagemang och kreativitet under skrivarbetet men också resonerar om hur det eventuellt ska bedömas av läraren.

    Disciplines:

    Didaktik Litteratur 

    Keywords:

    litteraturdidaktik 

    Chapter Metrics:

    How to cite this chapter
    Malmqvist, J et al. 2024. Läsa, skriva, känna – gymnasieelevers tankar om fanfiction i litteraturundervisningen. In: Ahlin, L et al (eds.), Litteraturdidaktik och känslor. Stockholm: Stockholm University Press. DOI: https://doi.org/10.16993/bcr.i
    License

    This is an Open Access chapter distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 license (unless stated otherwise), which permits unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Copyright is retained by the author(s).

    Peer Review Information

    This book has been peer reviewed. See our Peer Review Policies for more information.

    Additional Information

    Published on Dec. 19, 2024

    DOI
    https://doi.org/10.16993/bcr.i


    comments powered by Disqus